Тема: Розв’язування задач на механічний рух
Мета: - формувати в учнів предметні компетентності: з фізики через знання
про рівномірний та нерівномірний, обертальний та коливальний рухи та їх
характеристики (швидкість, середня швидкість, час, шлях, період, частота),
через уміння розв’язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати
задачі, робити необхідні креслення, з’ясовувати практичну значимість набутих
знань (на прикладі розв’язування розрахункових, графічних, дослідницьких
задач); з математики – через уміння застосовувати математичні методи для
опису, дослідження природничих явищ, розв’язування задач прикладного змісту на
механічний рух, через усвідомлення важливості математичного апарату для
природничих наук; загально навчальні – через уміння працювати з
графіками, проводити експеримент; соціальні – через уміння працювати в
групах та індивідуально; продуктивної творчої діяльності через уміння
аналізувати механічні рухи та застосовувати набуті знання на практиці,
створюючи певний продукт діяльності;
- розвивати пізнавальні
інтереси учнів, логічне мислення; інформаційну, комунікативну, рефлексивну компетентності;
вміння
працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити
висновки; виховувати ділову та творчу активність, відповідальність,
взаємодопомогу, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя;
- виховувати в учнів риси, які б
формували їх як учасників майбутньої виробничої і підприємницької діяльності.
Обладнання
: ІКТ (презентація), бокси з картками різних рівнів складності.
Міжпредметні
зв’язки:
математика, фізика, хімія, біологія, основи здоров’я, фізична культура.
Тип уроку: формування навичок розв’язувати задачі.
Епіграфи
уроку:
«Математика – це мова, якою
розмовляють всі точні науки»
М. І.
Лобачевський (Всесвітньовідомий математик, творець неевклідової геометрії)
«Сліпий фізик без математики»
М. В. Ломоносова (Всесвітньовідомий вчений
натураліст, геохімік, поет)
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
|
|
Вчитель математики
|
Вчитель фізики
|
-Добрий день, шановні учні! Сьогоднішній урок проводять два вчителі: Ірина
Іванівна та Наталія Володимирівна. Сподіваємося, ви чудово себе почуваєте і
готові працювати з натхненням і по-дружньому.
|
-Доброго дня!
|
-Чи згодні ви з висловом відомого математика Миколи Івановича
Лобачевського - «Математика – це мова, якою розмовляють всі точні науки»?
(відповіді учнів)
|
|
Так математика – це фундаментальна
наука, методи якої, активно застосовуються в багатьох природничих
дисциплінах, таких як фізика, хімія і навіть біологія. Сама по собі, ця область знань оперує абстрактними
відношеннями і взаємозв’язками, тобто такими сутностями, які самі по собі не
є чимось природнім. Але, варто лише математиці
вступити в область будь-якої науки про світ, вона відразу втілюється в опис,
моделювання та передбачення цілком конкретних і реальних природних процесів.
|
І тут дуже актуальним стає вислів Михайла Васильовича Ломоносова -
«Сліпий фізик без математики».
|
ІІІ. Оголошення теми уроку. Розв’язування задач на
механічний рух
|
|
-Учні, давайте пригадаємо основні величини та формули, що були нами
вивченими в темі механічний рух:
-Що наз. Механічним рухом?
-Що наз. Траєкторією руху?
-Що наз. Пройденим шляхом?
-Який рух наз. Рівномірним? Нерівномірним?
-Який фіз. Зміст швидкості?
-Що наз. Середньою шв. Нерівномірного руху? (відповіді учнів)
|
|
- Тож на сьогоднішньому уроці ми будемо розв’язуємо задачі на рух, повторювати
та узагальнювати вивчений матеріал з фізики та математики, поглиблювати та
демонструвати набуті знання.
|
|
Для підведення підсумку нашої роботи в класі таємно працюють «Секундомір»,
який слідкуватиме за тим як оперативно вдаватиметься наша робота, «Буркун»,
який вкаже на недолі та «Оптиміст» який похвалить нас за наші досягнення. Ну
і звичайно кожний бажаючий матиме можливість висловити свою думку.
|
|
IV. Розв’язування задач на
механічний рух
|
|
-Пропонуємо до вашої уваги першу задачу.
|
|
Задача №1. Один велосипедист протягом 12 с рухався зі швидкістю 6 м/с, а
другий проїхав ту саму відстань за 9 с. Яка середня швидкість другого
велосипедиста на цій ділянці шляху?
|
|
-Поміркуємо, як розв’яжемо цю задачу в математиці? (Усно)
|
-Виконаємо запис розв’язку цієї задачі з точки зору фізики.
|
-В цій задачі ми відслідкували спільні поняття для фізики та математики.
Зокрема – це … , про які ми згадали раніше.
|
У математиці ви зустрічаєтеся з поняттям координатної площини. В фізиці
ми також його використовуємо.
|
Задача 2
-За графіком шляху, який подолало тіло за 4
години, дізнайтеся: 1) Як рухалось тіло?
2) Який шлях подолало тіло на кожній ділянці?
3)
Якою була швидкість руху тіла на кожній ділянці?
|
|
-Перейдемо до інших спільних понять.
-Що таке коло? Дуга?
-Назвіть елементи кола?
-Які величини задають розмір кола?
-Як пов’язані між собою радіус кола та діаметр?
-Яка пропорційність спостерігається між ними?
-Які це прямо пропорційні величини? Обернено пропорційні?
-Як визначимо довжину кола?
-Що таке число π?
|
-Чудово. А де ми використовуємо ці поняття в фізиці?
-Розв’яжемо задачі на рух по колу?
|
Пропоную вам прийняти участь в аукціоні задач. Перша задача на 8 балів,
друга на – 11 балів. Крім цього у мене є задачі невидимки, умови яких сховані
в цих контейнерах відповідно вартості. Чи є серед вас бажаючі випробувати
свої сили?
|
|
Розподіл учнів на 3 групи. 1-а: працює біля дошки, 2-а:
на картках,
3-я: самостійно+слідкує за розв’язком на дошці.
|
|
Задача №3 Скільки метрів пробігла білочка,
якщо колесо має діаметр 26 см і воно зробило 50 обертів?
|
Задача №7 Визначте довжину колової орбіти штучного супутника Землі, якщо
він обертається на відстані 300 км від поверхні Землі. Вважати, що радіус
Землі 6400 км.
|
Задача №8 Частота обертання повітряного гвинта літака дорівнює 1500
об/хв. Знайдіть його період обертання. *** Скільки обертів робить гвинт на
шляху 100 км за швидкості 200 км/год?
|
|
Задача №4 Діаметр
колеса автомобіля дорівнює 65 см. Автомобіль їде з такою швидкістю, що колеса
роблять 6 обертів щосекунди. Знайти швидкість автомобіля в км/год. Відповідь
округліть до сотих.
|
Задача №9*** У підривній техніці застосовують бікфордів шнур. Який завдовжки
шнур треба взяти, щоб після його підпалювання встигнути відбігти на безпечну
відстань 200 м, якщо швидкість бігу 5 м/с, а швидкість поширення полум’я 8
мм/с?
|
Задача №5. Знайти довжину дуги, яку описує хвилинна стрілка завдовжки 24
см за 40 хв?
|
|
Задача №6. Людина запізнюється на
поїзд. До станції можна дістатися, рухаючись або 2 км по втрамбованій
дорозі зі швидкістю 5 км/год, або 1,6 км по некошеному лузі зі швидкістю 4
км/год. Який шлях обрати?
|
|
V. Фізкультхвилинка
|
|
Завдання: написати цифру частиною тіла тіла
1 – носиком
2 – правим плечем
3 – лівим плечем
4 – підборіддям
Тричі 1. Яке число ми написали?
(111). Сума цифр числа? (3)
Двічі 2. Добуток цифр написаного
числа? (4) Десятків в числі? (2)
Один раз
3. Поділимо суму цифр першого написаного число на
третє. (1)
Тричі 4. Додаємо останнє та друге число? (466)
Далі попрошу вас передати по ланцюжку
один-одному на вушко приємне слово та зайняти своє місце.
|
|
VІ. Підсумок уроку
|
|
- Тож, чи був корисним сьогоднішній урок? Хотілося б почути враження
кожного учня.
|
|
-А що скаже про нашу роботу «Секундомір»? «Буркун»? і нарешті «Оптиміст»?
|
|
Коментарі вчителів. З нашого уроку ви зрозуміли:
-усе що ми вивчаємо на уроках фізики та математики має не аби яке
значення.
|
|
- Я вдячна вам за роботу.
|
Оцінювання. Подяка за роботу.
|
VІІ. Домашнє завдання
|
|
Домашнє завдання з математики
№1246 або 1252* стор.233-234 (підр. Алгебра)
|
Домашнє завдання з фізики
С. 83 №8* або експерим. завдання «Обертання у побуті»
|
До зустрічі на наступному уроці.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар