Архів блогу

Конспекти уроків з математики

Тема: Задачі економічного змісту
Мета: - розглянути поняття «фінансова грамотність», «гроші», «доходи», «витрати», «бізнес», «сімейний бюджет», «енергоефективність», «акція», «облігація», «вексель»;
- дослідити історію виникнення грошей, основні форми фінансових відносин;
- охарактеризувати окремі доходи родини, розглянути стратегії збільшення прибуткової частини родинного бюджету та раціональне використання коштів;
- здійснити вступ до вивчення курсу «Основи енергопостачання та енергозбереження»;
- повторити математична поняття «відсоток», «середнє арифметичне», «наближені обчислення», «пропорція», «многочлен», «діаграма»;
- розв’язати задачі економічного змісту на оподаткування, цінні папери, банківську діяльність, енергозбереження та сімейний бюджет;
- розвивати пізнавальні інтереси учнів, логічне мислення, формувати інформаційну, комунікативну, рефлексивну компетентності;  вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;  виховувати ділову та творчу активність, самостійність у формуванні нових знань, відповідальність, взаємодопомогу, сприяти професійній орієнтації учнів;
- виховувати в учнів риси, які б формували їх як учасників майбутньої виробничої і підприємницької діяльності.

Обладнання : ІКТ (презентація),  постери «Історія виникнення грошей» і «Доходи та витрати», інтернет підтримка сайт learningapps.org та ees.energyschool.org.ua, схема «фінансова грамотність».
Міжпредметні зв’язки: економіка, історія, література.
Тип уроку:  комбінований.          
Оформлення уроку: на дошці написані тема уроку, девіз до уроку, представлено схему «фінансова грамотність» та постери «Історія виникнення грошей» і «Доходи та витрати».
                                
   Девіз заняття: « Нажити багато грошей – хоробрість,
                                 зберегти їх – мудрість, а вміло потратити – мистецтво»
        Бертольд Ауербах (німецький письменник та поет)
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Навчити молоду людину правильно розпоряджатися власними фінансами, планувати свій особистий бюджет і захищатися від ризиків, приймати зважені та вірні фінансові рішення актуальна тема в суспільстві яка прийняла загально-державні масштаби. Тому наше заняття не випадковість, а радше необхідність.
IІI.Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Фінансова грамотність – це важлива складова сучасного життя, а також невід’ємний компонент успішної особистості.
-         Що ви розумієте під цим поняттям? Які асоціації викликає у вас дана назва?
Ощадливість
Заробляти більше, витрачати менше
Вміння розпоряджатися коштами
Складаємо асоціаційний кущ
 



Фінансова грамотність
Економія
Мати заощадження
«Знати ціну грошам»
 






 З одного боку йде мова про доходи, а з іншого про витрати, тобто фінансова грамотність – це розумні витрати доходів.

IV. Формулювання мети та завдань уроку
«У кого немає цілі, той не знаходить відради в жодній зі справ» - говорив відомий Леопарді.
Робота в середовищі learningapps.org
Учні поділяються на дві групи та виконують роботу над проблемними завданнями
Учням І групи пропонується розгадати анаграми, які приведуть до основних термінів уроку.
Анаграма
Ключ
шгорі
гроші
хододи
доходи
травити
витрати
сізнеб
бізнес
нійсемий детжюб
сімейний бюджет
горенекефетинівсть
енергоефективність
-         Відповідно постає перше завдання: розглянути поняття … (відповіді учнів) та проникнувши в сутність понять встановити їхній зв’язок з фінансовою грамотністю.
Учням ІІ групи пропонується виконати вправу «Продовж речення». Відповіді на питання, приведуть нас до термінів на основі яких будуть розв’язані задачі економічного змісту.
Запитання
Відповідь
1
Соту частину числа або величини  називають …
Відсотком
2
Сума групи чисел поділена на їхню кількість – це …
Середнє арифметичне
3
Рівністю двох відношень називають …
Пропорцією
4
Суму кількох одночленів називають …
Многочленом
5
Обчислення в яких результат є числом, яке приблизно  представляє істинне значення називають …
Наближеним обчисленням (округленням)
6
Малюнок, графічне зображення, у якому числові дані подано геометричними фігурами називають …
Діаграма
-         Учні озвучують відповіді.
(відповіді учнів).
Кожна людина повинна ставити перед собою мету та обирати найефективніші шляхи для її досягнення, щоб не вийшло, як  у «Аліси з країні Чудес».
Два учні розігрують уривок твору.
- Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти? – Сказала Аліса.
- А куди ти хочеш потрапити? - Відповів Кіт.
- Мені все одно ... - Сказала Аліса.
- Тоді все одно, куди і йти, - зауважив Кіт.
- ... Тільки б потрапити куди-небудь, - пояснила Аліса.
- Куди-небудь ти обов'язково потрапиш, потрібно тільки досить довго йти. – Сказав Кіт.
А наша мета та шляхи її досягнення окреслені тому тепер лише до справи.
V. Основна частини уроку
ПЛАН:
1.     Історія виникнення грошей та їх функції.
2.     Доходи та витрати на основі сімейного бюджету.
3.     Моделювання власної бізнес справи.
4.     Вступ до вивчення курсу «Основи енергопостачання та енергозбереження».

Звернемося до девізу нашого уроку.
-         Як ви розумієте ці слова? (відповіді учнів)
-         Що ж таке гроші? Як вони виникли і яку функцію виконують?
Презентація проекту трійки учнів.
(Учні дізнаються історичні факти про походження і сутність грошей їх еволюцію та функцію).
Я б хотіла звернути вашу увагу на такий момент, що гроші дуже легко розтрачати, але дуже важко  заробляти, тому зверніть увагу на раціональне їх використання.
У народі чуємо: «Мені гроші з неба не падають».
-         Що розуміє людина коли це говорить? (відповіді учнів)

Розберемо поняття доходів та витрат.
Презентація проекту трійки учнів.
(Учні дізнаються про: поняття і класифікацію витрат; необхідність прогнозування витрат родини; напрями зменшення витрат громадян, аналізують бюджет середньостатистичної української родини).
Учні поділяються на групи та виконують наступні задачі.
       Розв’язування задач економічного змісту на сімейний бюджет.
Задача 1
Сім’я має річний бюджет 164 400 гривень. На прожиття вона витрачає 250 євро щомісячно (курс обміну валют 1 євро 31,2 гривні). Чи має можливість ця сім’я за рахунок накопичення коштів, по завершенню року придбати наступні товари: газову плиту вартістю 6 299 грн., ноутбук вартістю 12 739 грн. та домашній кінотеатр ціною 22 999 грн.? У разі позитивної відповіді вказати суму залишку якщо він буде. (так, залишок 2555 грн)
Задача 2
Родина витрачає 16 %  своїх доходів на оплату житла, 54 % – на продукти харчування, 25% – на різні одноразові витрати, а решта на відпочинок,
що становить 1 125 грн. на місяць. Який річний
бюджет родини в гривнях та євро (курс обміну валют 1 євро 31,2 гривні)? За необхідністю відповідь округліть до одиниць. (270 000 грн та 8654 євро)
-         Діти, а які мрії є у вас щодо вашої майбутньої професії? (відповіді учнів)
-         А чи можливо було б реалізувати ці мрії у власній справі?
-         Які переваги має власна справа?
-         Чи є хтось із близьких для вашої родини хто має власну справу?
А ось серед наших учнів є такі, хто має не лише мрію про власну справу але вже має і власний бізнес план.
Презентація проекту одного з учнів.
(Учні дізнаються про: особливості відкриття та організацію діяльності власної справи на прикладі ідеї одного з учнів).
Математика – це не бізнес, але справа дуже прибуткова для розуму! Отже, наш прибуток у розумі, а розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву. (В.Гюго)
Розв’язування задач економічного змісту на оподаткування
Задача колективного виконання
Користуючись діаграмою в якій наведено розподіл вартості майна фірми дати відповіді на питання: - на які види майна розподілені кошти фірми?
-         Яка сума припадає на нерухомість? на облігації? на акції?
-         Яку суму складає вартість підприємства?
-         Яка загальна вартість майна фірми?

Робота в середовищі learningapps.org
Задача 1
Підприємство заплатило в січні 10 000 грн. усіх податків за відповідний місяць, з лютого по травень (включно) величина податків щомісячно збільшувалася на 10%, а в інші місяці
року сплачувалось по 14 954 грн. Як
у суму податку підприємство сплатило за рік та яка середня величина податку за місяць (за необхідності число округлити до одиниць)? (119 319 грн., 9943 грн.)
Задача 2
                            За місяць роботи була нарахована зарплата. З усіх нарахувань утримали: у пенсійний фонд – 2% від усіх нарахувань, профспілкові внески – 32 грн. 64 коп., прибутковий податок становить 15% від усіх нарахувань, внески на медичне страхування – 33 грн., у страховий фонд – 1% та інші утримання становлять 162 грн. 84 коп. Усі утримання разом становлять 816 грн. У результаті працівник отримав 75%.
Заповніть розрахунковий лист працівника:

%
Сума (грн.)
Пенсійний фонд
2%
65 грн. 28 коп.
Профспілкові внески
1%
32 грн. 64 коп.
Прибутковий податок
15%
489 грн. 60 коп.
Медичне страхування
1%
33 грн.
Страховий фонд
1%
32 грн. 64 коп.
Інші утримання
5%
162 грн. 84 коп.
Усього утримано
25%
816 грн.
Видано
75%
3264 грн.
 За необхідності у стовпчику % відповідь округлити до одиниць.
Задача 3* (індивідуально)
Ви придбали а акцій по 2000 грн. з виплатою дивідендів 10%, b облігацій по с грн. з відсотковою ставкою 15% та надав d кредитних векселів за ціною р на один рік зі ставкою відсотка х. Скласти многочлени, які описують:
a)     початковий вклад у цінні папери; (2000а+bс-dp)
b)   суму прибутку через один рік. (200a+ bc+ )
Змагання з комп’ютером.
Задача 1
Банк виплатив відсотки в розмірі 2 500 грн., з яких було сплачено податків у розмірі 125 грн. Який розмір сплачених податків з 3 000 грн.? (150 грн.)
Задача 2
З 2 250 гривень, покладених на депозитний рахунок у банк на один рік, отримали прибуток у сумі 405 грн. Який прибуток можна отримати, якщо покласти 3 500 грн. на тих самих умовах? (630 грн.)
Задача 3
 Початковий вклад становить 8 000 грн., за два роки він збільшився до 9840 грн. Якою є відсоткова ставка, якщо відсотки нараховуються один раз на рік на поточний рахунок? (23%)
Задача 4
Початковий вклад становить 6 000 грн., за два роки він збільшився до 8160 грн. Якою є відсоткова ставка, якщо відсотки нараховуються один раз на рік на початковий вклад? (18%)
Фізкульт хвилинка
Завдання: написати цифру частиною тіла
1 – носиком
2 – правим плечем
3 – лівим плечем
4 – підборіддям
Тричі 1. Яке число ми написали? (111). Сума цифр числа? (3)
Двічі 2. Добуток цифр написаного числа? (4) Десятків в числі? (2)
Один раз 3. Поділимо суму цифр першого написаного число на третє. (1)
Тричі 4. Додаємо останнє та друге число? (466)
Далі попрошу вас передати по ланцюжку один-одному на вушко приємне слово та зайняти своє місце.

Енергозбереження
Перегляд презентації до уроку 1 «Енергоефективність та енергозбереження» з розділу курсу «Абетка енергозбереження» інтернет підтримка ees.energyschool.org.ua
Проблемна задача
Для енергозабезпечення приватного будинку використовується 250 кВт електроенергії на місяць. Собівартість 1кВт електроенергії становить 1, 68 грн. Після встановлення сонячних батарей, використання електроенергії з електромережі зменшилася на 45%. На скільки зменшилися витрати на електроенергію та її кількість після встановлення сонячних батарей? (189 грн. і 112,5 кВт)
Розв’язання: 1) 250*0,45=112,5 кВт – зменшилося споживання електроенергії;
2) 250*1,68=420 грн. – витрати на місяць без сон.батареї;
3) (250 – 112,5)*1,68=231 грн. – витрати на місяць після встан. сон.батареї;
4) 420 – 231=189 грн. – зменшилися витрати на місяць.

VI. Підсумок уроку.
Сьогоднішній урок був присвячений економічним проблемам, задачам, які ми розв’язували за допомогою математичних понять та вмінь. З економікою тісно пов’язана фінансова грамотність, енергозбереження – як вимога часу, бізнес –  справа, яка приносить прибуток. А чи маємо ми який-небудь прибуток із сьогоднішнього уроку математики? На початку уроку ми мали мету, чи досягли ми успіху?
VІІ. Домашнє завдання
1) Завершити опрацювати матеріалу уроку 1 на сайті http://ees.energyschool.org.ua/training

2) Виконати завдання уроку 1 в зошиті фінансової грамотності за посиланням: http://ubs.edu.ua/images/2017/fin_gram/7rz.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар

«Щоб вести дітей за собою, необхідно самому рухатися, не зупиняючись»